Di Sebalik Menaip

MENAIP adalah  perkara yang tidak asing lagi pada masa kini.Ianya juga 
 adalah sesuatu yang menyeronokkan.Tetapi pastinya ada segelintir orang
 yang menganggap menaip adalah sesuatu perkara yang remeh dan tidak 
penting.Bak kata pepatah Melayu `tak kenal maka tak cinta'.Hari ini menaip
 menjadi satu rutin dalam waktu seharian saya.Semuanya bermula apabila saya
 mula melangkah masuk ke Institut Perdagangan Munshi (IPM).Saya didedahkan
 dengan Penggunaan Kod Jari.Kod Jari adalah salah satu
teknik bagi menaip dengan mudah.Apabila sudah menguasai kod jari, akan lebih 
mudah bagi saya menaip dengan pantas.Disamping mempelajari kod jari, saya juga didedahkan
 dengan kursus kepantasan menaip.Ini akan lebih memberi kefahaman kepada 
saya tentang kaedah dan disiplin yang diperlukan dalam penaipan sentuh.Selain
itu,ia juga menunjukkan kaedah menaip menggunakan 10 jari tanpa melihat papan
kekunci.Tambahan lagi, saya dapat mengurangkan tekanan kerja menaip dan kerja
 menaip saya dapat disiapkan dengan cepat.Elemen positif untuk penaipan sentuh
 seperti posisi diri dan peralatan,senaman dan persediaan menaip akan diserap
 dalam sesi menaip ini.Pembelajaran dan latihan menaip huruf-huruf, tanda-tanda 
dan angka akan dipelajari secara berperingkat dan teratur.Latihan dan ujian di akhir
 kursus akan dilakukan bagi menentukan tahap  kecekapan menaip.Jadi,pada anda 
yang belum lagi mempelajari dan menguasai teknik MENAIP marilah mencuba.

0 idea menarik: