Peristiwa 24hb Nov 2012 (Taman Guru)


 Photo: Kebakaran berlaku di rumah anak yatim pda pkul 10 lbih td..subhanallah.. :(


    Lebih kurang jam 10.00 malam pada 24hb Nov 2012 saya baru sahaja siap mengemaskini modul di dalam fail kuliah. Kemudian saya dan rakan-rakan sebilik berhasrat untuk menonton `movie' di komputer riba.Hampir sahaja movie Inggeris tu nak bermula, tiba-tiba kami mendengar satu letupan yang amat kuat sehingga terasa gegarannya.Kami terus mengintai dari tingkap bilik dan mengagak berlaku kemalangan yang melibatkan lori besar.Salah seorang rakan sebilik perasan yang rumah anak-anak yatim yang berada di seberang jalan sedang marak terbakar.Kami sebilik jadi tidak tentu arah, perasan kasihan serta takut yang bersilih ganti.Rakan sebilik dengan tiba-tiba meminta saya membuat panggilan kecemasan 999.Kebetulan saya sedang memegang hp dan dengan tangan terketar-ketar saya terus mendail.Malangnya panggilan terputus sebelum sempat saya bercakap.Lalu dengan pantasnya rakan mencapai hp nya dan terus mendail.Kami semua jadikelam kabut.Rakan-rakan di bilik lain juga seperti kami.Tiba-tiba
lampu di asrama kami blackout.Kami masing-masing mencapai sesuatu untuk menutup kepala lalu turun ke tingkat bawah.Warden membuka pintu keluar dan kami lihat penjaga rumah anak-anak yatim itu sedang berlari mengendong anak kecil.Sementara menunggu pihak bomba tiba,kami menyaksikan kejadian yang berlaku di hadapan mata sambil hanya mampu berdoa supaya tiada sesiapa yang terkorban di dalam kebakarn itu.Tiba-tiba satu lagi letupan yang berlaku di hadapan mata kami.Bercucuran air mata yang jatuh mengenangkan andaikata ada anak-anak kecil di dalam rumah itu. Sejurus pihak bomba tiba dalam 5 minit selepas panggilan,Pihak bomba terus berusaha memadamkan api yang marak yang menyebabkan asap berkepul-kepul.Akhirnya api berjaya dipadamkan setelah hampir 15 minit bertungkus-lumus memadamkan api itu.Pihak bomba juga memastikan yang tiada mangsa berada di tempat kejadian.Alhamdulillah ternyata tiada seorang pun yang menjadi mangsa.Walaupun begitu, saya tetap menjadi trauma kerana kejadian kebakaran ini berlaku di hadapan saya dan ternyata sukar dilupakan.Bersama-samalah kita menjadikan kejadian ini sebagai pengajaran dan peringatan supaya kita dapat mengelakkan perkara yang tidak diingini berlaku.

0 idea menarik: